Wereld Gehandicapten Dag

Door Anita Wagenaar op 2 december 2022

Op 3 december is Wereld Gehandicapten Dag. Een dag waarop aandacht wordt gevraagd voor de mensenrechten en gelijke kansen van mensen met een handicap.

Nederland telt zo’n 2 miljoen mensen met een verstandelijk of lichamelijke handicap. Ook zijn er jaarlijks circa 200.000 mensen die langdurig revalideren na een ongeluk, ziekte, of operatie. Hoewel we dagelijks moeten erkennen dat iedereen even belangrijk is in onze maatschappij, is Wereld Gehandicapten Dag bij uitstek dé dag waarop we dit gezamenlijk kunnen uitdragen. Mensen met een beperking zijn belangrijk voor onze samenleving en kunnen een positieve bijdrage leveren aan onze maatschappij. Daarvoor hebben zij wel dezelfde kansen nodig als mensen zonder handicap.

Daarvoor moeten we wel onze ogen openen en die talenten zien. Als die talenten kunnen worden benut, kunnen zij hun leven zo zelfstandig mogelijk inrichten. Zelfredzaam zijn en zelf de regie over hun leven kunnen voeren. Dit geeft mensen met een handicap zelfvertrouwen, en daar wordt iedereen gelukkiger van.

Ook sociale contacten hebben is heel belangrijk, maar helaas niet voor iedereen is een rijk sociaal leven vanzelfsprekend. Ook daarom is het belangrijk dat plekken waar mensen elkaar ontmoeten ook  toegankelijk zijn voor mensen met een handicap. Als zij nieuwe contacten opdoen of bestaande contacten kunnen onderhouden kunnen zij beter deelnemen aan het dagelijks leven en zullen zij zich minder geïsoleerd voelen.

PvdA Horst aan de Maas gaat voor een samenleving waarin we allemaal meedoen. Voor iedereen een zo normaal mogelijk leven, waarin geen onderscheid tussen mensen met en zonder handicap gemaakt wordt.

Anita Wagenaar

Geboren en getogen in Rotterdam, maar inmiddels kind aan huis in Horst. Raadslid voor de PvdA in de gemeente Horst aan de Maas. Velen kennen haar als het zonnetje in huis bij anco lifestyle center, maar haar hoofdbaan op dit moment is begeleider gehandicapten bij Dichterbij. Samen met haar jongste zoon Sandro woont ze in

Meer over Anita Wagenaar