Het is maar een grapje!

Door Anita Wagenaar op 18 september 2022

In de week van 26 t/m 30 september organiseert Stichting School & Veiligheid de Week Tegen Pesten 2022. Het thema dit jaar: “Grapje! Moet toch kunnen”.

Geheel onterecht worden pesterijen vaak afgedaan als een grapje. Vaak is het een meerderheid die meelacht om dat “grapje”. Niet omdat iedereen het grapje leuk vindt, maar omdat als je je tegen de pestkop keert, je zelf de kans loopt om gepest te gaan worden.

Dat pesten een grote rol speelt onder kinderen blijkt wel uit het feit dat dit voorjaar de Kinderraad Horst aan de Maas onder andere gekozen heeft voor het plan van de werkgroep STOP pesten. Deze werkgroep bestaande uit kinderraadsleden heeft een poster en een STOP pesten contract gemaakt. Deze poster en contract zijn aangeboden bij de scholen in Horst aan de Maas. De werkgroep hoopt dat iedere klas hier over nadenkt en deze tekent, zodat ze elkaar hier ook op aan kunnen spreken.

Pesten gebeurt niet alleen rondom school. Een onderzoek van het CNV wees in 2020 uit dat bijna 1 op de 5 werknemers gepest wordt. Het gebeurt wel vaak in dezelfde vorm als op het schoolplein: er zijn één of enkele pestkoppen, er zijn een groot aantal meelopers, er is één gepeste en de manager/werkgever doet er nauwelijks of niets aan.
Onder volwassenen ligt een taboe om toe geven dat je slachtoffer en vaak zoeken werknemers schuld bij zichzelf. Slachtoffers schamen zich vaak en houden liever hun mond. Dit ondanks dat ze het plezier verliezen in hun werk, slechter functioneren en veelvuldig te maken krijgen met psychische problemen die uiteindelijk kunnen leiden tot ziekte.

Werkgevers zouden er goed aan doen om een voorbeeld te nemen aan de kinderraadsleden uit Horst aan de Maas. Samen met hun werknemers een contract maken met afspraken en gedragsregels waarvan zij het belangrijk vinden om zich aan houden.

Anita Wagenaar

Geboren en getogen in Rotterdam, maar inmiddels kind aan huis in Horst. Raadslid voor de PvdA in de gemeente Horst aan de Maas. Velen kennen haar als het zonnetje in huis bij anco lifestyle center, maar haar hoofdbaan op dit moment is begeleider gehandicapten bij Dichterbij. Samen met haar jongste zoon Sandro woont ze in

Meer over Anita Wagenaar