Het grote G-debat

Door Anita Wagenaar op 3 april 2024

In Horst aan de Maas zetten we ons in voor gelijkheid en inclusie. Een mooi voorbeeld hiervan is het G-debat. Dit debat is bedoeld om mensen met een beperking een stem te geven. Ze kunnen hun zorgen delen en ideeën voor verbetering naar voren brengen.

Wat maakt het G-debat zo bijzonder? Het is eigenlijk heel simpel. Mensen met een verstandelijke beperking gaan (onder begeleiding van een (burger)raadslid) met elkaar in debat over alledaagse dingen die invloed hebben op hun leven, zoals: wonen, verkeer, vrije tijd en meedoen in de maatschappij. En het mooie is dat iedereen hierbij betrokken is.

In de raadszaal delen deelnemers niet alleen hun ervaringen, maar denken ze ook actief mee over oplossingen. Ze stellen vragen en brengen belangrijke onderwerpen naar voren die anders misschien over het hoofd worden gezien. Zo ontstaat er een gesprek dat niet alleen nuttig is voor de gemeente, maar ook de deelnemers zelf sterker maakt.

Het succes van het G-debat beperkt zich niet tot de vergaderzaal. Tijdens een vorig debat heeft bijvoorbeeld een bewoner van de woongroep waar ik werk haar zorgen geuit over te hard rijden in haar straat. Toen de gemeente daar een campagne lanceerde om mensen bewuster te maken van hun snelheid, voelde zij zich echt gehoord en trots.

Als we willen dat iedereen zich gehoord voelt in onze samenleving, dan is het G-debat een geweldig voorbeeld van hoe we dat kunnen bereiken. PvdA Horst aan de Maas staat voor een samenleving waar niemand aan de zijlijn staat, maar iedereen actief betrokken is bij onze gemeenschap.

Foto: Gemeente Horst aan de Maas

Anita Wagenaar

Geboren en getogen in Rotterdam, maar inmiddels kind aan huis in Horst. Raadslid voor de PvdA in de gemeente Horst aan de Maas. Velen kennen haar als het zonnetje in huis bij anco lifestyle center, maar haar hoofdbaan op dit moment is begeleider gehandicapten bij Dichterbij. Samen met haar jongste zoon Sandro woont ze in

Meer over Anita Wagenaar