De saamhorigheid van een dorpsfeest

Door Silvie Schreurs op 2 november 2022

Jongstleden was de tweede editie van de Witte Dame Feesten in Grubbenvorst. Een middeleeuwse dorpsgeschiedenis welke op meerdere manieren opnieuw beleefd kon worden door de inzet en het enthousiasme van véle dorpsbewoners samen. Het bundelen van aanwezige kwaliteiten, laat zien dat dit leidt tot prachtige resultaten!!

Als PvdA zijn wij ervan overtuigd dat we elkaar als mens veel te bieden hebben, ondanks alle verschillen die we delen. Iedereen heeft namelijk een talent en kan een aandeel in onze saamhorigheid brengen. Een gevoel wat iedereen steeds vaker kwijt lijkt te raken. We werken allemaal hard om ons eigen hoofd boven water te houden, dat is broodnodig! Desondanks doet dit afbreuk aan de kracht van saamhorigheid en laten we (on)bewust anderen letterlijk en figuurlijk in de kou staan. Hoe kunnen we deze saamhorigheid waar we zó van genieten tijdens een dorpsfeest, meer integreren in ons dagelijks leven?

Het moet niet uitmaken of je een edelman of boerenknecht bent, een prinses of een arme sloeber. Geloven in de kracht van een ander, zorgt ervoor dat de ander in zichzelf gaat geloven. Door elkaar kansen aan te reiken, gun je elkaar de ruimte om te ontwikkelen op persoonlijk vlak. Een podium is een kans en daardoor een mooi hulpmiddel waarin we elkaar die ruimte geven, ieder met zijn of haar eigen talent. Dat wederzijds respect, zorgt voor een dagelijkse saamhorigheid in een gemeenschap. Samen maken we namelijk het verschil!

Wie geef jij een kans om te ontdekken waar krachten en mogelijkheden liggen?

Silvie Schreurs

Silvie is een creatieve denker en duizendpoot uit Grubbenvorst. Moeder van drie kinderen en in het dagelijks leven maatschappelijk werker bij Incluzio Sociale Basis. In haar vrije tijd is ze vrijwilliger bij het Sint Nicolaas comité en neemt ze plaats in de jury van het liedjeskonkoer van carnavalsvereniging GMV de Plaggenhouwers.

Meer over Silvie Schreurs