Zinnige Zaken

Door Jan Wijnen op 9 oktober 2023

Afgelopen dinsdag was weer een dag waar leerlingen van het Dendron college kennis konden maken met de politieke wereld in Horst a/d Maas. Een dag waar de leerlingen zelf een idee of een probleem kunnen uitwerken. Wat ontbreekt in onze gemeente? Waar lopen ze tegen aan?  Samen bepalen ze met welk thema ze aan de slag gaan ondersteund door een raadslid en een “oud” raadslid. Het thema  gaan ze zelf vervolgens uitwerken en presenteren. Aan het einde van de dag vind er in de raadszaal een debat plaats en besluit de leerlingenraad welk onderwerp als beste uit de bus komt en voorgelegd zal worden aan de gemeenteraad voor besluitvorming. Dit idee zal vervolgens uitgevoerd gaan worden (als de gemeenteraad hiermee instemt). Dit jaar kwam al in de eerste stemronde het voorstel, meer en betere studieplekken in de bibliotheek, als winnaar naar voren. Scholieren en studenten zijn op dit moment welkom om in de bibliotheek te studeren.  Volgens deze leerlingen ontbreekt het in de bibliotheek echter op dit moment aan de benodigde studieplekken. De Bibliotheek zou de plek moet zijn waar je in alle rust kunt studeren en je kunt focussen op je studie. Geen afleiding van broertjes, ouders of andere stoorzenders, enkel aandacht voor wat op dat moment belangrijk is. En dan glansrijk slagen voor je eindexamen, schooltentamens of toetsen. De leerlingenraad is er van overtuigd dat hier meer aandacht aan besteed moet worden. De gemeenteraad toch ook? Als PvdA onderschrijven we deze wens en zullen dit dan ook steunen.

Jan Wijnen

Het politieke en groene geweten van de PvdA Horst aan de Maas. Jan is 14 jaar raadslid. Eerst 8 jaar voor Nieuw Perspectief in de gemeente Sevenum en inmiddels 6 jaar voor de PvdA in Horst aan de Maas. Jan is een enorm gepassioneerd vrijwilliger. Onder andere voor steun en adviespunt STAP, de Groengroep Sevenum

Meer over Jan Wijnen