De “Stille Strijder” komt naar Horst van 8 tot 22 April

Door Silvie Schreurs op 27 februari 2024

Stille Strijd is een kunstproject van het Power of Art House in Amsterdam met als doel om taboe rondom depressie en zelfdoding onder jongeren te doorbreken en het gesprek op gang te brengen met elkaar. Een standbeeld van een in elkaar gedoken jongen staat symbool voor de innerlijke strijd die veel jongeren voeren met depressieve gedachtes. Het beeld van 2,5 meter hoog en 4 meter lang schreeuwt om aandacht, aangezien de cijfers laten zien dat zelfdoding onder jongeren doodsoorzaaknummer 1 is geworden.

In de raadsvergadering van 19 September 2023 is op initiatief van de PvdA een motie ingediend om aandacht te vragen voor de zorgelijke ontwikkeling van de mentale gezondheid van onze jongeren. Er heerst een taboe op depressieve gedachtes, wat zorgt voor eenzaamheid en onbegrip bij onze inwoners en hun omgeving, terwijl erover praten helpt. Het is aan ons als gemeente de taak om ondersteunend te zijn aan een samenleving die elkaar ziet!

Als PvdA zijn wij dankbaar dat de motie breed is aangenomen en dat het is gelukt om het reizende kunstproject de “Stille Strijd” een plek te kunnen geven bij het Gasthuisplein in Horst. Op 8 April zal de opening plaatsvinden waarna er meerdere activiteiten volgen. Houd de programmering in de gaten. Laat het kunstproject een aanleiding zijn om met elkaar in gesprek te blijven gaan en onze jonge inwoners te ondersteunen naar een positieve gezondheid. Daar staan we samen voor aan zet!

Weet dat er altijd iemand luistert, bel 0800-0113 of chat via 113.nl.

Silvie Schreurs

Silvie is een creatieve denker en duizendpoot uit Grubbenvorst. Moeder van drie kinderen en in het dagelijks leven maatschappelijk werker bij Incluzio Sociale Basis. In haar vrije tijd is ze vrijwilliger bij het Sint Nicolaas comité en neemt ze plaats in de jury van het liedjeskonkoer van carnavalsvereniging GMV de Plaggenhouwers.

Meer over Silvie Schreurs