De grens van groei op Greenport

Door Jacky Relouw op 18 oktober 2023

Afgelopen raadsavond presenteerde wethouder Beurskens verschillende scenario’s voor Klaver 7. Wij als PvdA hadden hier (ook) om gevraagd omdat we meer opties willen bekijken dan alleen het volledig volbouwen van Greenport. En ja, ook als dat geld gaat kosten.
De ontwikkeling van Greenport loopt al sinds 2011. Inmiddels zijn er al zes klavers (zo goed als) ontwikkeld en hebben we als gemeenteraad nu nog invloed op de invulling van klaver 7. Feit daarbij is dat de vorige klavers in een enorm tempo zijn ontstaan en volgebouwd. In eerste instantie was daarbij de verwachting dat de huidige bebouwing pas in 2040 voltooid zou zijn. De markt is dus véél sneller gegaan dan werd verwacht. Goed nieuws voor de economie maar slechter nieuws voor buurtbewoners, het landschap en de enorme concentratie van arbeidsmigranten in het gebied.
Wij denken dan ook dat het goed is om nog eens kritisch te kijken naar de invulling van de laatste klaver. Volledig invullen is financieel gezien dan de meest interessante optie maar is wat ons betreft niet te verkopen richting andere belanghebbenden. Daarbij is niet ontwikkelen voor ons ook geen optie. Als raad zit je er enerzijds om de belangen van inwoners te behartigen en anderzijds om ook te controleren om een gezonde financiële huishouding van de gemeente. We zullen dus een balans moeten vinden tussen draagkracht voor de invulling van deze klaver en onze financiële mogelijkheden.
Goed bestuur is wat ons betreft dan ook niet alleen meebewegen met de economie maar ook luisteren naar het draagvlak van de omgeving. Zeker nu we nog iets te kiezen hebben.

Jacky Relouw

Opgegroeid in Sevenum en woonachtig in Kronenberg is Jacky hét toonbeeld van samenwerken. Werkt als coördinator leefbaarheid bij Woonservice Antares en is daarbij het eerste aanspreekpunt op het gebied van leefbaarheid. Houdt zich in zijn vrije tijd bezig met muziek en fotografie en zet zich met passie in voor zijn eigen leefomgeving.

Meer over Jacky Relouw