Vitale kernen

Door Jan Wijnen op 24 november 2023

Het belang van vitale kernen is groot. Het is goed dat we de komende twee jaar voortbouwen op zaken die inmiddels op de rails zijn gezet. Woningbouw ligt op schema, Horst West is in ontwikkeling en basisschool De Weisterbeek krijgt een mooie nieuwe locatie in de Afhang.
De vrijkomende ruimte zal worden omgebouwd tot een mooier en vriendelijkere ingang van het centrum met aandacht voor wonen en groen. De locaties voor tachtig flexwoningen zijn vastgesteld. Nieuwe woonlocaties zijn in ontwikkeling. Wel maken wij ons ernstig zorgen over de betaalbaarheid en mogelijkheden voor jongeren om een woning te krijgen. Naast gezinswoningen moet meer aandacht komen voor kleine betaalbare wooneenheden. Voor de leefbaarheid en klimaat-adaptief bouwen moeten we ook keuzes durven maken. Klimaat-adaptief bouwen hanteren we als uitgangspunt, voldoende ruimte voor spelen, groen en bewegen. Uit onderzoek blijkt dat één op de zes kinderen nooit buiten speelt, dat is zorgelijk. Er zijn minder speeltuinen, omdat er steeds minder vrijwilligers zijn om ze te onderhouden. We moeten aandacht blijven houden voor het aspect van gezondheid in deze kwestie. Voor Sevenum is een centrumvisie vastgesteld en er wordt gekeken naar de ideale locatie voor de nieuw te bouwen school. Voorlopig gaat de school van twee locaties naar één locatie. Hoe kunnen we een goede invulling geven aan de vrijkomende locatie, het voormalige gemeentehuis? Betaalbare huurappartementen voor jongeren/starters en onderin ruimte voor de enorme verzameling van de heemkunde? Maar ook: hoe wordt de Wingerd de nieuwe huiskamer? Vragen waar we de komende tijd mee aan de slag gaan.

Jan Wijnen

Het politieke en groene geweten van de PvdA Horst aan de Maas. Jan is 14 jaar raadslid. Eerst 8 jaar voor Nieuw Perspectief in de gemeente Sevenum en inmiddels 6 jaar voor de PvdA in Horst aan de Maas. Jan is een enorm gepassioneerd vrijwilliger. Onder andere voor steun en adviespunt STAP, de Groengroep Sevenum

Meer over Jan Wijnen