De grens van groei op Greenport (deel 2)

Door Jan Wijnen op 17 januari 2024

De kop van een column die wij schreven in november.
De ontwikkeling van Greenport loopt al sinds 2011. Inmiddels zijn er al zes klavers (zo goed als) ontwikkeld en hebben we als gemeenteraad nu nog invloed op de invulling van Klaver 7. Wens van de Raad is een beperkte ontwikkeling van dit Klaver.  Echter nu lijkt een andere tegenstander op te duiken. De provincie als groot aandeelhouder in Greenport heeft een andere visie op Klaver 7. In eerste instantie was daarbij de verwachting dat we op een lijn zouden zitten. Het ontslag van de directeur en het opstappen van de RvC, de gronddeal Californië, duidt er op dat er een schimmig spel gespeelt wordt.

Wij zijn en blijven dan ook van mening dat kritisch gekeken moet worden naar de invulling van de laatste klaver. Volledig invullen is financieel gezien dan de meest interessante optie maar is wat ons betreft niet te verkopen richting andere belanghebbenden. Als raad zit je er enerzijds om de belangen van inwoners te behartigen en anderzijds om ook te controleren om een gezonde financiële huishouding van de gemeente. Gezien de laatste ontwikkelingen dreigen we de meegesleurd te worden in een ontwikkeling die we niet willen. We zullen dus een balans moeten vinden tussen druk vanuit de provincie, draagkracht voor de invulling van deze klaver en onze financiële mogelijkheden.

Goed bestuur is wat ons betreft dan ook niet alleen meebewegen met de economie maar ook luisteren naar het draagvlak van de omgeving.

Jan Wijnen

Het politieke en groene geweten van de PvdA Horst aan de Maas. Jan is 14 jaar raadslid. Eerst 8 jaar voor Nieuw Perspectief in de gemeente Sevenum en inmiddels 6 jaar voor de PvdA in Horst aan de Maas. Jan is een enorm gepassioneerd vrijwilliger. Onder andere voor steun en adviespunt STAP, de Groengroep Sevenum

Meer over Jan Wijnen