1. Fijn samen leven in Horst aan de Maas

1. Fijn samen leven in Horst aan de Maas

We leven in een prachtige gemeente. Die gemeente is zo prachtig omdat we hem samen prachtig maken. We wonen op een mooie plek, in een huis dat bij ons past. In de buurten/wijken en dorpen waarin we wonen kijken we naar elkaar om en zetten we samen de schouders onder een leefbare buurt.

Wij hebben nagedacht over een plan om onze dorpen leefbaar te houden en versterken.

Ons plan bevat de volgende punten:

1.1 Ieder dorp en iedere wijk heeft de woningen die passen bij de behoefte van het dorp en zijn inwoners.

Als PvdA willen we dat iedereen in het huis kan wonen dat bij hem of haar past. Er moet dus iets te kiezen zijn! In elk dorp en elke wijk. In elke fase in je leven. We willen langer thuis wonen en zelfstandig blijven, ook als we ouder worden of een beperking hebben. Daar zijn geschikte huizen voor nodig in de omgeving van een sterk sociaal netwerk. Dit willen we bereiken door het organiseren van slim gecombineerde voorzieningen en kwalitatief goede zorg. Om de samenredzaamheid te stimuleren is het noodzakelijk dat basisvoorzieningen als: ontmoetingspunt, winkel en huisarts; bereikbaar, bruikbaar en toegankelijk zijn voor al onze inwoners.

Het is goed wonen in onze gemeente. In Horst aan de Maas bouwen we naar behoefte. Voor de behoefte van: nu, morgen en over tien jaar. Daarmee houden we rekening met demografische en geografische ontwikkelingen. De trek van stad naar platteland, de vergrijzing en de veranderende gezinssamenstelling. We voeren actief grondbeleid in al onze kernen en realiseren de duizend woningen uit het Masterplan Wonen. We garanderen de dertig procent sociale huur en dertig procent middenhuur waarbij spreiding over heel Horst aan de Maas het doel is. In vergunningen kun je niet wonen. Dus werken we in Horst aan de Maas met een realisatieplicht. We gaan scheefwonen actief tegen en onderzoeken de mogelijkheden van een zelfbewoningsplicht. We staan positief ten opzichte van lokale wooncoöperaties om kansen te bieden voor mensen die in hun eigen dorp investeren of wonen en daarmee samen te kunnen sturen op de juiste balans in onze dorpen en wijken.

De komende jaren komen naar verwachting veel niet-woningen beschikbaar waarin wonen goed mogelijk en wenselijk is. Ook tijdelijke woonvormen bieden kansen om voor de komende 15 jaar goede, betaalbare woningen toe te voegen in grote en kleinere kernen voor: jongeren, ouderen en woonurgenten. Er is daarnaast een druk op de leefbaarheid in wijken met een groot aandeel sociale huurwoningen door: concentratie van nieuwe Nederlanders, inwoners met GGZ-problematiek en mensen met een laag inkomen. We werken actief aan spreiding van deze doelgroepen over de hele gemeente en kijken of het terugkopen van woningen door de corporaties kansen biedt. We onderzoeken de draagkracht van onze wijken en gebruiken dat als basis voor onze woningbouwplannen.

Onze actiepunten:

We bouwen in al onze kernen naar behoefte.

Kwalitatief en kwantitatief. Er zijn voldoende woningen beschikbaar voor alle leeftijdsgroepen. Woningen zijn van goede kwaliteit en betaalbaar.

We stimuleren nieuwe woonzorgconcepten

waar mensen samen apart wonen. We zoeken naar mogelijkheden om hier ook huur aan toe te voegen.

We bouwen voldoende betaalbare woningen voor alle doelgroepen

We maken de woningvoorraad duurzaam en toekomstbestendig

We transformeren bestaand vastgoed. Levensloopbestendig en bijna energie neutraal (BENG) zijn de norm, energieneutraal de ambitie.

De PvdA wil doorstroming op de woningmarkt stimuleren om nieuwe starters weer kansen te bieden

Indien nodig geven we een financieel duwtje in de rug door onder meer het aanbieden van starters- en duurzaamheidsleningen, voor verduurzaming en levensloopbestendigheid.

We gaan actief, verkeerd gebruik van woningen in onze dorpen en wijken tegen

Bijvoorbeeld door het invoeren van een zelfbewoningsplicht.

We werken actief mee aan lokale wooncoöperaties.

Een wooncoöperatie is een vorm van collectief wonen. Bewoners bepalen samen hoe zij het gebouw beheren. De wooncoöperatie is een gemeenschap waarin bewoners meer of minder met elkaar delen. Dat varieert van bijvoorbeeld een gemeenschappelijke tuin tot een gezamenlijk huishouden, van gemeenschappelijk ingekochte zorg tot een gezamenlijke opvang van kinderen.

We maken dorps- en wijkplannen waarbij draagkracht van het dorp of de wijk centraal staat

We passen ons beleid hierop aan. Denk aan spreiding van doelgroepen of investeren in voorzieningen of openbare ruimte.

1.2 Zeker zijn van een fijn huis en een goede buurt.

In een aantal wijken in met name: Grubbenvorst, Horst en Sevenum staat de balans onder druk. Mensen voelen zich minder thuis in hun eigen wijk en de sociale cohesie waar we trots op zijn neemt af. We werken op die plekken met een actieve wijkenaanpak. Centraal daarin staan het reguleren van de instroom van bijzondere doelgroepen en het aanpakken van de ruimtelijke kwaliteit. We betrekken inwoners bij de ontwikkelingen in hun wijk via ontwerpsessies en keukentafelgesprekken. Waar kansen zijn zetten we in op herstructurering van vastgoed en we bouwen aan informele zorg. We betrekken verantwoordelijke partners. Van woningcorporatie tot opbouwwerk en van zorgpartners tot politie.

Ontmoeten is de basis van samenleven. In onze dorpen en wijken zijn ontmoetingsplekken, binnen en buiten, cruciaal. Wij werken, mét dorpen en wijken, aan passende ontmoetingsplekken.

Onze actiepunten:

Wij realiseren meer én goed onderhouden groen in onze dorpen en wijken.

Groene, goed onderhouden wijken dragen bij aan de leefbaarheid van onze dorpen

De PvdA wil gericht ruimte vrijhouden in de dorpskernen voor jong en oud om er te kunnen spelen en bewegen

Bijzondere aandacht voor trapveldjes, spelen in de dorpscentra en de groene randen van de dorpen.

Wijkagenten zijn zichtbaar en benaderbaar

Wijkagenten die midden in de samenleving staan en weten wat er speelt, kunnen sneller handelen bij misstanden. Ook de gemeente Horst aan de Maas werkt steeds wijkgerichter. Horst aan de Maas behoudt hierbij zijn lokale politiepost.

Woonoverlast wordt aangepakt door gezamenlijk optreden van alle verantwoordelijke partijen.

Dit zijn o.a.: de gemeente, Politie, woningcorporaties en zorg- en welzijnspartijen.

Onze partners zijn preventief en repressief aanwezig in onze dorpen en wijken

Hieronder vallen partijen als: woningcorporaties, Politie, zorgpartijen en opbouwwerk.

We zetten in op meer preventie van jongerenwerk en opbouwwerk

Bij preventief werken worden problemen vroegtijdig ontdekt waardoor er in een vroeg stadium kan worden bijgestuurd. Hierdoor wordt ernstige problematiek voorkomen.

1.3 Veilig op weg voor iedereen.

Bij veilig wonen hoort een veilige mobiliteit. Extra aandacht gaat uit naar routes waar veel woon – school verkeer en veel woon – werk verkeer plaatsvindt. We stimuleren openbaar vervoer, deelvervoer en wandel- en fietsverkeer. Extra aandacht gaat naar deelvervoer initiatieven vanuit de dorpen en naar een veilige stationsomgeving rondom Station Horst-Sevenum. Verkeersveiligheid is meer dan alleen infrastructuur. We breiden de Veilig op weg campagne uit. Samen werken we aan verkeersveilig gedrag. Vrachtverkeer weren we zoveel als mogelijk uit de kernen. We overleggen met agrarische ondernemers over veiligheid in relatie tot landbouwverkeer.

Onze actiepunten:

We versterken de fietsinfrastructuur voor woon- werkverkeer

We blijven inzetten op een fietsverbinding van Greenport tot Brainport.

Station Horst-Sevenum wordt een toonbeeld van verkeers- en sociale veiligheid

We zetten de “Veilig op Weg” -campagne op meer plekken in

Meer over veilig op weg vind je op: https://www.veilig-op-weg.nl

We verbinden mountainbikepaden in de gemeente en de regio met een routenetwerk