5. Een omgeving om trots op te zijn.

5. Een omgeving om trots op te zijn.

5.1 Een landschap om trots op te zijn en weer trots op te worden!

Wij staan voor een aantrekkelijk landschap om in te wonen, te werken en te recreëren. Natuur, landschap, water, rust en ruimte zijn cruciaal. Wij willen schone en gezonde lucht. Ons landschap is al enkele jaren ingrijpend aan het veranderen. Bijvoorbeeld door de grote gebouwen die horen bij de ontwikkeling van het Klavertje 4 gebied.

In een natuur met meer biodiversiteit en herstelde ecosystemen beschermen we ons beter tegen de gevolgen van  klimaatverandering. Dat vraagt om grootschalige investeringen in een groene en schone  leefomgeving en duurzame mobiliteit. Als gemeente moeten we blijven investeren in een groene gezonde leefomgeving. Investeren in groen en blauw vermindert hittestress en wateroverlast en verbetert de biodiversiteit. Daarnaast is het goed voor meer sociale cohesie en voor de gezondheid. Meer inzetten op ‘sociaal groen’ en het verbinden van inwoners met de natuur vergroot de impact van de groene vrijwilligers.

Wij ondersteunen de visie van Natuurrijk Nederland: koop stoppende agrarische bedrijven op, bestem een klein deel van de grond voor woningbouw en transformeer met de opbrengst de rest van de aangekochte gronden in natuur. Zo’n aanpak kan budgettair neutraal en is een enorme stap voorwaarts in de enorme uitdagingen voor ons klimaat, milieu en welzijn.

Wij zetten in op behoud en versterking van kleine landschapselementen, denk hierbij aan de potentie van de Maasterrassen zoals de Maas die gedurende eeuwen heeft gevormd, maar ook aan cultureel erfgoed zoals karakteristieke en identiteits- of beeldbepalende gebouwen.

De Agri-business speelt een grote rol in onze gemeente. Het is een belangrijke economische drager maar ook een sector die onder druk staat. Intensivering en industrialisering van de landbouw heeft een te grote impact op de omgeving. De intensieve veehouderij staat voor grote duurzaamheidsopgaven en moet de omslag maken naar een gezonde en duurzame bedrijfsvoering. Enkele saneringsrondes zijn al geweest, er zullen er nog meer volgen. Door saneringen in de veehouderij en het verdwijnen van bedrijven die volgens de visie veehouderij niet op een toekomstbestendige locatie liggen. De stikstof problematiek dwingt tot het maken van lastige keuzes. Grootschalige mestverwerkers passen niet in Horst aan de Maas.

Het klimaat verandert. De zomers worden heter, de winters warmer en natter met als gevolg, vaker wateroverlast. Er ontstaan toenemende problemen bij de afvoer van het regenwater door de hevigere buien, maar ook droogteschade voor de landbouw en de natuur. Meer dan ooit zal ook water de inrichting van de omgeving gaan bepalen.

Handhavingscapaciteit is beperkt. De PvdA vindt dat we daarom heel gericht moeten kijken waar we handhaving inzetten, naast veiligheid is controle op duurzaamheidsmaatregelen bij bedrijven  en brandveiligheid in stallen voor ons een nieuwe prioriteit. Goede handhaving is essentieel voor een veilige, mooie en leefbare leefomgeving. Het versterkt het vertrouwen van inwoners in de overheid en naleving van wet- en regelgeving.

5.2 Duurzaamheid voor iedereen.

Duurzaamheid is voor ons verantwoord omgaan met het milieu en de ecologie, nu en in de toekomst. Dat zijn de basisuitgangspunten van onze ruimtelijke ordening. We zien kansen in de nieuwe omgevingswet. Door in een vroeg stadium de omgeving en belanghebbenden écht te betrekken bij de plan- en besluitvorming kunnen betere plannen gemaakt worden met meer draagvlak.

Als PvdA Horst aan de Maas zijn wij ons bewust en maken we ons ernstig zorgen over de opwarming van de aarde en de mogelijke impact van deze ontwikkeling ook in Horst aan de Maas. Wij ondersteunen initiatieven en acties om de gevolgen van deze klimaatcrisis te beperken, voor onszelf en voor hen die na ons komen.

Ook de komst van duurzame energiebronnen als windenergie, zonne-energie en aardwarmte zal van invloed zijn op ons veranderende landschap. Als gemeente staan we de komende jaren voor een enorme opgave om deze nieuwe energiebronnen te realiseren. Die uitdaging pakken we op, maar wel in balans met ons landschap. Zonnevelden en windmolens plaatsen we daar waar het kan, in overleg met de omgeving en in samenwerking met de lokale energie coöperatie.

We zien kansen in de brede maatschappelijke beweging van lokale energiecoöperaties, zoals Reindonk Energie en andere burgerinitiatieven (EnergieKronenberg, Buurkracht in America en Norbertuswijk Horst) op dit gebied. Deze verbinden inwoners en bedrijven bij het energiezuinig maken van woningen maar ook bedrijfspanden.

Duurzaamheid zegt niet alleen iets over energieopwekking maar ook over het terugdringen van energieverbruik. Om dit te bereiken moeten we inwoners voorlichten over energiebesparing en stimuleren en ondersteunen van isoleren. Ook zien wij mogelijkheden in een sterke toename van het aandeel duurzaam opgewekte, hernieuwbare, energie. Wij zijn voor het gebruik van groene stroom en maken daar op een verstandige manier ruimte voor in bebouwde omgeving en landschap, een mix van toepassingen is noodzakelijk. Wel extra aandacht voor het voorkomen van energiearmoede.

Ook ons afvalsysteem blijft een toonbeeld van circulariteit en duurzaamheid. Circulariteitsdoelen worden altijd in balans bekeken met een hoog servicelevel en een betaalbare heffing. We werken steeds meer samen binnen afvalsamenwerking Limburg en hebben in onze aanbestedingen voor inzameling en verwerken continue oog voor duurzaamheidskansen.

5.3 Buiten(lucht) is gezond.

We geloven in de kracht van gezonde (buiten)lucht. We zijn blij dat we als gemeente het schone lucht akkoord hebben ondertekend en werken actief aan écht schone lucht. Dat doen we samen met de regiogemeenten en spreken elke sector aan op zijn of haar verantwoordelijkheid. Biomassa heeft geen toekomst. Daarom bouwen we biomassa zo snel mogelijk af en staan we geen nieuwe initiatieven toe.

We stimuleren het gebruik van de (duurzame) deelauto en fiets en ontmoedigen het gebruik van de auto. We zetten niet in op meer parkeerruimte, maar op fietsenstallingen. Een optimale fietsinfrastructuur en een hoogwaardig fietsnetwerk: comfortabel, veilig en snel. Wij gaan voor meer vrij liggende fietspaden en een veilige aansluiting van het fietsennetwerk met omliggende gemeenten. Werkgebieden zijn goed bereikbaar. Waar mogelijk en niet in conflict met natuurbehoud wil PvdA Horst aan de Maas goede fietspaden bij natuurgebieden. Onduidelijke situaties waardoor het voor fietsers onveilig wordt, worden bekeken en aangepakt.

Horst aan de Maas streeft samen met de regiogemeenten naar het predicaat Gezondste Regio, voor de PvdA is duidelijk dat dat alleen maar kan als we ook de Groenste Regio zijn en blijven. Een verantwoorde groeninrichting en zorgvuldig beheer zijn immers belangrijk voor de kwaliteit van de leefomgeving, de biodiversiteit, een aantrekkelijk landschap en toeristisch-recreatieve aantrekkelijkheid. De toekomst is voor onze kinderen en zij worden hierbij primair betrokken via scholen en verenigingen.