2. Samen maken we Horst aan de Maas.

2. Samen maken we Horst aan de Maas.

Horst aan de Maas kent vele inwoners die actief zijn in hun wijk of buurt. Hier past een gemeente bij die bewonersinitiatieven serieus neemt en transparant is.

2.1 Sterke dorpen en buurten aan zet.

We werken aan een nieuwe democratie waar de inwoner centraal staat en de gemeente per situatie positie en rol kiest. Daarbij werken we vanuit het principe van ‘Right to challenge’. Dit betekent dat een groep (georganiseerde) bewoners taken van gemeenten kunnen overnemen als zij denken dat het anders, beter, slimmer en/of goedkoper kan. We geloven in de kansen die de omgevingswet biedt. Wij willen de gemeente zijn die het minst vaak naar de Raad van State hoeft omdat inwoners zich serieus genomen en gehoord voelen. We evalueren en verfijnen de richtlijnen van het omgevingsgesprek.

Dorpen verschillen en mogen verschillen. Zowel in hoe ze zijn georganiseerd als in rol alsook in tempo. We betrekken onze actieve inwoners bij taken die we als gemeente hebben, denk aan onze energietransitie of bestemmingsplannen, en we faciliteren waar inwoners concreet taken uitvoeren. Deze differentiatie maakt het uitspreken van taken, verantwoordelijkheden en verwachtingen cruciaal.

Verenigingen waren, zijn en blijven het cement in de samenleving. Wij ondersteunen verenigingen om hun activiteiten uit te kunnen voeren. Nieuwe generaties organiseren zich steeds vaker op andere manieren. Daar waar het eenzelfde soort activiteit betreft verdient ook dat ondersteuning. Verantwoording gebeurt op basis van het resultaat richting de samenleving. Verenigingen die zich extra inzetten voor een gezonde leefstijl worden extra ondersteund.

We geloven in de kracht van onze inwoners. We organiseren budgetten en verantwoordelijkheden zo dicht mogelijk bij onze inwoners en zetten professionals in om daarbij te ondersteunen. Dat betekent dat we als gemeente meer en meer gebiedsgericht gaan werken. Dat verwachten we ook van onze professionele partners en dit leggen we dan ook vast in subsidiekaders of inkoopcontracten.

Accommodaties zijn multifunctioneel en het hart van het dorp of de wijk. Dorpen die hun accommodatie zelf willen beheren krijgen die kans. Daarbij zijn eigenaarschap van onze inwoners én duurzaam energiegebruik en -opwek het doel. Voor energie is de BENG (bijna energie neutraal) norm het minimum. Als dorpen samen willen werken dan denken we mee. De regie ligt bij de dorpen. We maken een visie op leegstaand vastgoed. Zowel gemeentelijk vastgoed, maar ook bijvoorbeeld kerken. We onderzoeken actief het alternatief gebruik van dit vastgoed.

Samenredzaamheid is onmisbaar in Horst aan de Maas. We faciliteren projecten in dorpen en wijken die zich hiervoor inzetten. We stimuleren samenredzaamheid met als doel mensen met zorgen eerder te bereiken én te kunnen ondersteunen. Daarvoor verlagen we drempels. We stimuleren en ondersteunen laagdrempelige voorzieningen zoals we er meerdere kennen in onze actieve dorpen en wijken. We stimuleren dat mensen langer in hun eigen omgeving kunnen blijven wonen bijvoorbeeld door flexibele woonvormen en (pré) mantelzorgwoningen, waardoor degene die zorg nodig heeft bij zijn of haar dierbare in de buurt kan blijven wonen. Daarvoor is het behoud van voorzieningen van belang. We bekijken per kern welke voorzieningen er zijn en welke er moeten blijven.

Onze actiepunten:

We bouwen in al onze kernen naar behoefte.

Kwalitatief en kwantitatief. Er zijn voldoende woningen beschikbaar voor alle leeftijdsgroepen. Woningen zijn van goede kwaliteit en betaalbaar.

We stimuleren nieuwe woonzorgconcepten

waar mensen samen apart wonen. We zoeken naar mogelijkheden om hier ook huur aan toe te voegen.

We bouwen voldoende betaalbare woningen voor alle doelgroepen

We maken de woningvoorraad duurzaam en toekomstbestendig

We transformeren bestaand vastgoed. Levensloopbestendig en bijna energie neutraal (BENG) zijn de norm, energieneutraal de ambitie.

De PvdA wil doorstroming op de woningmarkt stimuleren om nieuwe starters weer kansen te bieden

Indien nodig geven we een financieel duwtje in de rug door onder meer het aanbieden van starters- en duurzaamheidsleningen, voor verduurzaming en levensloopbestendigheid.

We gaan actief, verkeerd gebruik van woningen in onze dorpen en wijken tegen

Bijvoorbeeld door het invoeren van een zelfbewoningsplicht.

We werken actief mee aan lokale wooncoöperaties.

Een wooncoöperatie is een vorm van collectief wonen. Bewoners bepalen samen hoe zij het gebouw beheren. De wooncoöperatie is een gemeenschap waarin bewoners meer of minder met elkaar delen. Dat varieert van bijvoorbeeld een gemeenschappelijke tuin tot een gezamenlijk huishouden, van gemeenschappelijk ingekochte zorg tot een gezamenlijke opvang van kinderen.

We maken dorps- en wijkplannen waarbij draagkracht van het dorp of de wijk centraal staat

We passen ons beleid hierop aan. Denk aan spreiding van doelgroepen of investeren in voorzieningen of openbare ruimte.

2.2 Gemeente: open en eerlijk.

Onze inwoners vertrouwen de gemeente. Als gemeente zeggen we wat we doen en doen we wat we zeggen. Waar fouten worden gemaakt geven we ze toe en leren we ervan. We leggen uit waarom beslissingen worden genomen. Daarvoor is een transparant en helder proces nodig. We vergaderen zoveel als mogelijk openbaar en vergaderen op locatie in onze dorpen en wijken als het kan. Het gemeentehuis is een ontmoetingsplek voor iedereen en we brengen de besluitvorming waar mogelijk naar de dorpen toe. We laten bij besluitvorming zien hoe inspraak is georganiseerd en wat er mee is gedaan.

De gemeente is zoveel als mogelijk een afspiegeling van onze samenleving. Zowel politiek als ambtelijk is inclusiviteit de norm. We richten besluitvorming zo in dat drempels om mee te doen worden weggenomen. Iedereen voelt zich vertegenwoordigd in het gemeentebestuur. Ongeacht geslacht, afkomst of leeftijd. De gemeente is een aantrekkelijke werkgever met oog voor maatschappelijke uitdagingen. We nemen onze verantwoordelijkheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of mensen die als mantelzorgers een zorgtaak hebben voor mensen in hun omgeving.

Iedereen kan meedoen aan besluitvorming, van plan tot realisatie. Daarvoor zijn heldere processen en trajecten cruciaal. We communiceren actief wanneer mensen inbreng en invloed kunnen hebben. Inspraak is geen wettelijke plicht, maar een cruciaal onderdeel van ideeën-politiek en gedragen besluitvorming. Gemeentelijke processen zijn dan ook voor iedereen te begrijpen en zo eenvoudig en eenduidig mogelijk. Dat geldt voor taal en voor vormgeving. Zodra het past bij het dossier vergaderen we op locatie. We zetten in op een dorpentour om college en gemeenteraad in alle dorpen toegankelijk te maken.

We zijn blij met mondige inwoners. Daarom stimuleren we het gebruik van instrumenten als het spreekrecht en het burgerinitiatief. We maken inspraak makkelijk, bijvoorbeeld door digitaal in te spreken vanuit thuis of door een video boodschap in te sturen.

Onze actiepunten:

We organiseren kinderopvang zodat ook jonge moeders actief deel kunnen nemen aan de lokale politiek

We werken actief mee met initiatieven als Zinnige Zaken, de jongerenraad en het grote G-debat

De gemeente heeft een volledig inclusief personeelsbeleid

Dit betekent dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt, wat je geslacht of geaardheid is, in de gemeentelijke organisatie ben je welkom.

We werken actief mee aan de jaarlijkse “Prokkelstage”

een prokkelstage is een stage waarbij iemand met een beperking een dag meeloopt in een bedrijf. Meer informatie over de prokkelstage vind je op: https://www.prokkel.nl/wat-is-een-prokkelstage/

We organiseren cursussen in dorpen en wijken over inwonersdemocratie

Steeds meer inwoners hebben behoefte aan een andere vorm van democratie. Inwoners willen graag meer inspraak. zie: https://vng.nl/rubrieken/onderwerpen/versterking-lokale-democratie voor meer informatie

De gemeente vergadert op locatie als het past bij het onderwerp

We vragen inwoners niet naar het gemeentehuis te komen maar we komen naar hen toe.