Schone lucht is van levensbelang

Door Jan Wijnen op 13 januari 2022

Schone lucht is van levensbelang, voor iedereen. Luchtverontreiniging behoort tot de belangrijkste risicofactoren voor de gezondheid. De gemeenteraad heeft op 21 januari vorig jaar dan ook ingestemd met een motie om het Schone Lucht Akkoord te ondertekenen. Dit vanuit de overweging dat de luchtkwaliteit in onze omgeving onder druk staat.

Er is op dit moment veel discussie over de duurzaamheid van biomassa, vooral over het gebruik van hout als energiebron. In juni stopte het kabinet zelfs met nieuwe subsidies voor ‘houtige biomassa’.

Uit onderzoek blijkt dat er in onze regio veel meer verbrandingscapaciteit voor deze houterige biomassa gerealiseerd dan er feitelijk in de regio beschikbaar is. Begrijpelijk dat veel inwoners van de Norbertuswijk zich zorgen maken om hun leefomgeving. De wijk ligt al onder de lucht van de mestverwerking van Ashorst en de verwerker van biomassa Vuursaam.

Op dit moment is er een initiatief voor een biomassa verwerker aan de Schengweg waar, als het aan de initiatiefnemer ligt, met behulp van veel subsidie een hoeveelheid houterige biomassa verbrand moet worden die er in de regio niet is. Biomassa die dus van elders aangevoerd moet worden. Niet echt duurzaam dus.

Er is zoals het college aangeeft nog geen plan ingediend. Het lijkt ons dan ook verstandig om het belang van minder vervuilde lucht boven het economische gewin te stellen. Iets van gewoon wat boerenverstand gebruiken? We hebben als gemeente immers het Schone Lucht Akkoord niet voor niets ondertekend.

Jan Wijnen

Het politieke en groene geweten van de PvdA Horst aan de Maas. Jan is 14 jaar raadslid. Eerst 8 jaar voor Nieuw Perspectief in de gemeente Sevenum en inmiddels 6 jaar voor de PvdA in Horst aan de Maas. Jan is een enorm gepassioneerd vrijwilliger. Onder andere voor steun en adviespunt STAP, de Groengroep Sevenum

Meer over Jan Wijnen