Waarom een motie over fietsveiligheid? Samen met de fracties Perspectief en VVD vragen we als PvdA aandacht voor de kwaliteit van fietspaden en fietsveiligheid. Jaarlijks komen er landelijk meer dan 200 fietsers om in het verkeer. In 2020 waren dat er voor het eerst meer dan het aantal omgekomen automobilisten. Ook het aantal gewonde fietsers blijft schrikbarend hoog. Om de veiligheid van automobilisten te vergroten, zijn de laatste decennia kosten noch moeite gespaard, maar voor de fietser heeft de overheid veel te weinig gedaan. Dat moet veranderen. Een slechte infrastructuur is vaak de oorzaak. Fietsongevallen kun je voorkomen door fietspaden vergevingsgezind te maken. Dat betekent dat een stuurfout niet meteen tot een ziekenhuisopname leidt. Hiervoor moet je paaltjes weghalen, zorgen dat er geen hoge stoepranden zijn en betere belijning aanbrengen zodat mensen niet van de weg raken. Belangrijk is ook dat fietspaden voldoende breed zijn, zeker op drukke plekken, met een goede berm, zodat fietsers minder snel vallen. Om de straat voor iedereen veilig te maken moeten de weggebruikers centraal staan. Niet eerst ontwerpen voor de automobilist maar begin bij de voetganger en de fietser. Geef speciale aandacht aan kwetsbare verkeersdeelnemers: kinderen, ouderen en mensen met een beperking. Mensen in een scootmobiel zijn echter vaak de dupe van de slechte kwaliteit van de fietspaden. Wie wel eens fietst, wie doet dat niet, weet uit ervaring dat verhardingen zoals tegels, meer trillings hinder veroorzaken dan verhardingen zoals asfalt en beton. Asfalt verharding is dan ook prettiger, comfortabeler maar vooral ook veiliger.