Herinrichting stationsomgeving Horst-Sevenum

Door Jan Wijnen op 13 januari 2023

De gemeenteraad buigt zich op 31 januari over deze herinrichting. Vele onderzoeken, tekeningen en financiële berekeningen verder is het nu aan de raad. 8 miljoen extra of geen fietstunnel.  Zowel het fiets/voetgangersverkeer als het autoverkeer op deze plek is de laatste jaren fors toegenomen. De N556 Horst-Sevenum is een drukke weg. Dagelijks maken veel gemotoriseerde voertuigen en fietsers gebruik van deze weg.  Zeker bij de spoorwegovergang leidt dit vaak tot gevaarlijke situaties. Voor fietsers en voetgangers is het vaak een lastige oversteek, omdat ze 2 rijstroken moeten passeren. Daarnaast zijn er ook nog 2 bushaltes op deze plek wat de veiligheid zeker niet ten goede komt. De vooronderzoeken hebben aangetoond dat het fysiek mogelijk is om een fiets- en voetgangerstunnel aan te leggen. De kosten ervan blijken echter, zeker ook met de laatste tijd toegenomen bouwkosten, vele malen hoger dan we vooraf begroot hebben. Het budget dat beschikbaar iss voor de herinrichting en het aanleggen van de tunnel moet ruim verdubbeld worden. Dit dwingt ons tot het maken van keuzes.  Is een tunnel nu wel echt nodig? Als auto’s zich niet aan de verkeersregels houden, moeten fietsers dan ‘gedwongen’ door een tunnel? En is die tunnel eigenlijk wel ‘sociaal veilig’. Ja, die tunnel is een prima idee, en aangezien er geen grote afstand onder de weg afgesloten is, is die echt wel sociaal veilig. Je rijdt immers niet een paar honderd meter onder de grond. Is dan de oversteek via een rotonde onveilig? Nu is dus de afweging aan de gemeenteraad.

Jan Wijnen

Het politieke en groene geweten van de PvdA Horst aan de Maas. Jan is 14 jaar raadslid. Eerst 8 jaar voor Nieuw Perspectief in de gemeente Sevenum en inmiddels 6 jaar voor de PvdA in Horst aan de Maas. Jan is een enorm gepassioneerd vrijwilliger. Onder andere voor steun en adviespunt STAP, de Groengroep Sevenum

Meer over Jan Wijnen