Behoud historisch erfgoed

Door Jan Wijnen op 25 februari 2023

Afgelopen raadsvergadering heeft de gemeenteraad de nieuwe Erfgoedverordening Horst aan de Maas vastgesteld. Het vaststellen van deze verordening door de Gemeenteraad is nodig om het behoud van monumenten, dorpsgezichten en archeologie juridisch te borgen. De gemeente  staat inmiddels onder verscherpt toezicht vanuit de provincie als het gaat over de wijze waarop we onze wettelijke taak uitvoeren bij het (waar)borgen en het behoud van het cultureel erfgoed binnen onze gemeente.

Historische gebouwen zoals oude boerderijen spelen een waardevolle en onmisbare rol bij actuele maatschappelijke opgaven, zoals het behoud van een leefbaar platteland. Inmiddels zijn er ook mooie voorbeelden hoe een oude boerderij omgetoverd kan worden in een nieuwe woonbestemming. Kijk al voorbeeld eens bij Steinhagen in Sevenum. In een oude boerderij zijn diverse wooneenheden gerealiseerd met behoud van het karakter van het pand. Nieuwe woningbouwplannen aan de Krouwel dreigen een oude historische boerderij te laten verdwijnen. Een oude historische boerderij en schuur slopen voor woningbouw.  Waarom niet eerst op een andere manier kijken naar mogelijkheden om dit historische pand te behouden door hier ook meerdere wooneenheden in te realiseren. Zie het voorbeeld Steinhagen. Dit vergt wel op een ander manier kijken naar mogelijkheden en niet vanaf de tekentafel een woongebied indelen en alles wat in de weg staat afbreken. Als PvdA zijn we voorstander van een andere kijk op wonen. Bekijk hoe dit pand meegenomen kan worden en hier betaalbare wooneenheden in te realiseren. Dit met behulp van subsidies om historische gebouwen te behouden voor de toekomst.

Foto: Pand Spee (2008) aan de Hees in Sevenum, net voor de sloop. Foto door: Heemkundevereniging Sevenum

Jan Wijnen

Het politieke en groene geweten van de PvdA Horst aan de Maas. Jan is 14 jaar raadslid. Eerst 8 jaar voor Nieuw Perspectief in de gemeente Sevenum en inmiddels 6 jaar voor de PvdA in Horst aan de Maas. Jan is een enorm gepassioneerd vrijwilliger. Onder andere voor steun en adviespunt STAP, de Groengroep Sevenum

Meer over Jan Wijnen