NR. 6 - Kandidaat gemeenteraad / Bestuur: Penningmeester

Fuat Yilmaz

Over Fuat Yilmaz

In de gemeenteraad wil je de samenleving terug zien

Ik ben Fuat Yilmaz, geboren in Turkije, woon sinds 1992 in Horst. Ik ben 53 jaar,  getrouwd met Elza Yilmaz-Bierman. Bij Bakkersland in Sevenum werk ik als operator inpak bij de vlaai afdeling.

Voor een geslaagde emancipatie en integratie van allochtonen, is politieke participatie van nieuwe Nederlanders essentieel, dat is mijn drijfveer om actief te zijn bij de PvdA Horst aan de Maas.

De kloof tussen Nederlanders en buitenlanders lijkt groter te worden. Als nieuwe Nederlanders niet meedoen in de samenleving en om redenen ook afhaken in de politiek komt dat dan door hun geringe ervaring met de Nederlandse (politieke) mores of juist door het onvermogen van partijen om veranderingen in de samenstelling in de fractie door te laten klinken in de politiek. Als allochtonen opkomen voor hun achterban, met voorkeursstemmen  gekozen, krijgen ze vaker het verwijt zich schuldig te maken aan cliëntelisme.  Gek genoeg klinkt dat verwijt niet als het gaat om autochtone politici  voortkomend uit bedrijfsleven, agrarische sector of een geloofsstroming.

De volksvertegenwoordiging moet een afspiegeling zijn de samenleving. De politiek is niet gebaat bij vergader- en papieren tijgers. Politieke ervaring komt met de jaren en de nodige begeleiding. Helaas bestaan er ook slechte politici, ook onder allochtonen. Voor een geslaagde emancipatie en integratie van allochtonen, is politieke participatie van nieuwe Nederlanders essentieel.

Samen dichten we de kloof.