Kinderen denken mee over armoedebestrijding

8 januari 2018

Kinderen denken mee over armoedebestrijding

Gemeente Horst aan de Maas startte in september een samenwerking met bureau ConsultingKids en drie basisscholen uit de gemeente met een project over armoedebestrijding. Op basisschool De Twister in Horst, De Horizon in Grubbenvorst en De Kameleon in Sevenum kregen leerlingen uit groep 7 en 8 afgelopen september het armoedevraagstuk voorgelegd.

De ideeën die hier uit voort kwamen, werden na de sessies door ConsultingKids uitgewerkt in concrete plannen en adviezen. “Voor Horst aan de Maas is dit de eerste keer dat er op deze manier wordt gewerkt, maar volgens ConsultingKids kun je ontzettend veel vraagstukken op deze manier door kinderen laten bekijken”, zegt Linda Verkuijlen van de gemeente. “Kinderen zien zo’n dingen door een heel andere bril dan volwassen en dat kan heel verfrissend zijn.”

Kernwoorden: elkaar helpen, geluk in plaats van armoede en kindbudget

Op maandag 8 januari kregen de leerlingen van De Twister in Horst afgelopen week te zien wat er daadwerkelijk met hun ideeën gaat gebeuren. Wethouder Birgit op de Laak kwam naar De Twister om deze aan de kinderen te presenteren.

De wethouder was onder de indruk van de denkkracht en creativiteit van de leerlingen. “Kernwoorden: elkaar helpen, geluk in plaats van armoede en kindbudget.”

“Er zijn meer dan twintig ideeën die we hebben dankzij jullie, maar er zijn er drie waar we het eerst mee aan de slag gaan”, vertelde ze aan de klas. “We gaan proberen om arme mensen niet als allemaal losse personen te zien, maar als een groep. Want samen kom je veel verder. Ook gaan we proberen om meer positieve woorden te gebruiken. Dit in plaats van negatieve woorden als ‘arm zijn’ en ‘niet kunnen’. Als laatste gaan we een experiment doen met een kinderbudget. Dit houdt in dat kinderen wat geld van de gemeente krijgen en zelf moeten nadenken wat ze er mee gaan doen.”

Wethouder Op de Laak is tevreden over de uitkomsten van het project. “Er zijn verfrissende ideeën uitgekomen, eenvoudig maar toch kantelend”, zegt ze. “Het armoedeprobleem kunnen we nooit helemaal oplossen, maar iedere kleine stap die kan helpen, moeten we nemen.”