Onze jeugd heeft de toekomst

Door Anita Wagenaar op 14 februari 2018
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. Een bekend Nederlands gezegde. Het klopt ook, want wie nu investeert in de jeugd kan hier in de toekomst profijt van hebben. En dat voordeel is er dan voor iedereen. Aan ons de taak om dit gezegde, mede gelet op de snelle vergrijzing, ook in de toekomst te laten gelden. Want de druk op onze jeugdigen zal steeds zwaarder worden.

Er zijn veel bepalende factoren bij de ontwikkeling van een kind. Ouders hebben uiteraard de grootste verantwoordelijkheid, maar ook wij als overheid. Denk bijvoorbeeld aan het investeren in goed onderwijs. Dat we er voor zorgen dat onze kinderen en kleinkinderen hun persoonlijkheden en vaardigheden goed kunnen ontwikkelen. En dat alle jeugdigen hiertoe dezelfde kansen krijgen. Investeren in het onderwijs is geen zorg van later. Daarom zijn wij voorstander van een gemeentelijke bijdrage aan de financiering van onderwijsassistenten.

Naast goed onderwijs moeten we ook voor zorgen dat alle kinderen toegang hebben tot activiteiten die er voor nodig zijn om zich sociaal en creatief te ontwikkelen. Sport- en muziekverenigingen en creatieve workshops. Kinderen leren daar ook om elkaar te helpen en zo hoort het ook.

Dat laatste is belangrijk, want later, als zij voor ons zorgen, moeten ze ook kunnen samenwerken. Weten dat je het niet altijd met elkaar eens hoeft te zijn en dat een discussie een moment is, waar je van elkaar kunt leren. Belangrijk is dat alle kinderen gelijke kansen krijgen, want ook hier geldt: iedereen telt mee.

Anita Wagenaar,
PvdA Horst aan de Maas

Anita Wagenaar

Mensen maken Horst aan de Maas, ik werk graag mee Een maatschappij waarin iedereen gelijke kansen krijgt. Of je nu jong of oud, arm of rijk, gezond of beperkt bent. Waar je wieg gestaan heeft, het maakt niet uit. Een gemeente waarin iedereen mee kan doen. Eén van mijn idealen. Ik ben Anita Wagenaar, 50

Meer over Anita Wagenaar
Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.
Doe mee en word lid!