Fietssuggestiestroken

Door Roy Bouten op 9 januari 2018

Parkeren op suggestiestroken

Gisterenavond en vanochtend is op social media veel discussie ontstaan over een bericht van de gemeente Horst aan de Maas over parkeren op fietssuggestiestroken. Letterlijk honderden reacties hebben we voorbij zien komen. Vaak kritisch. Ook wij waren verbaasd over dit bericht en maakten ons zorgen over de veiligheid van fietsers.

Als raadslid ga je dan eerst navraag doen waarvan deze maatregel het gevolg is. Vaak heb je zelf een besluit genomen dat hieraan ten grondslag ligt. Namens de PvdA heb ik dan ook navraag gedaan naar, en terug gekeken in, eerdere besluiten. Nu blijkt dat dit een ongewenste consequentie is van het in 2013 door de gemeenteraad aangenomen Gemeentelijk Verkeers en Vervoersplan. In paragraaf 2.2.5 fietsers en voetgangers, op pagina 20 staat “Op buurtontsluitingswegen krijgen fietsers een eigen verkeersruimte in de vorm van een suggestiestrook. Gekozen is voor suggestiestroken omdat ten opzichte van fietsstroken hierbij wel is toegestaan om auto’s op de stroken te parkeren. … De geparkeerde auto’s zijn een snelheidsremmend obstakel. … Ten behoeve van de uniformiteit voor alle
weggebruikers wordt op alle buurtontsluitingswegen een inrichting met suggestiestroken toegepast. Om deze reden is een maatregel opgenomen om in de toekomst alle fietsstroken om te vormen tot suggestiestroken.”

Destijds is de impact van dit onderdeel van ons besluit te weinig duidelijk geweest. Een goede gemeenteraad durft dit dan te herstellen. Wat betreft de PvdA wordt dit dan ook in de raadsvergadering van 6 februari besproken. Of door middel van de actieve informatieplicht van het college, of door spreekrecht dat we dan aan zullen vragen. Zodat ook onze buurtontsluitingswegen veilig toegankelijk zullen blijven voor onze fietsers. Reacties blijven uiteraard welkom!

Roy Bouten

Alleen kun je niets, samen kun je alles! Roy Bouten, 34 jaar. In het dagelijks leven procesmanager bij een groot uitzendbureau, Accent Covebo. Fanatiek Ajax supporter, hardloper en wielrenner. Lottumer die via Grubbenvorst en Horst in Meterik terecht is gekomen. Trots op Horst aan de Maas en de samenleving die we zijn. 12 Jaar gemeenteraadslid waarvan

Meer over Roy Bouten